
Jedenastoletnia
Ada trafia do szpitala. Udaje się zoperować jej szpotawą stopę.
Dziewczynka uczy się chodzić na nowo. Dociera do niej, że nie jest
kaleką. To zła decyzja matki i jej niewiedza doprowadziły ją do
cierpienia. Ada próbuje na nowo się zdefiniować. Siebie i relacje,
w których funkcjonuje. Jej szpitalną rekonwalescencje przerywa list
- zostali z bratem sierotami.
Dom
Susan zniszczyła bomba (więcej szczegółów w pierwszej części).
Teraz wraz z dziećmi wprowadza się do wiejskiej posiadłości lady
Thorton. Czują się tu niepewnie, brak im własnych rzeczy. Gdy
udaje im się wypracować pewne zachowania dające bezpieczeństwo -
wieczory przy kominku, wspólne czytanie; do domu wprowadza się lady
Thorton i jej córka Maggie. Rodzą się napięcia. Lady Thorton
narzuca wszystkim swoją wolę, nie rozumie ograniczeń jakie narzuca
wojna. Choć star się pomagać, być użyteczna, to nadal zachowuje
się jak dama i pani na włościach. Los nie wydaje się być łaskawy
dla Ady, dodatkowo do domu wprowadza się jeszcze na życzenie lorda
Thortona Ruth. Czy dziewczynka pochodząca z Niemiec jest szpiegiem?
Co robi w Wielkiej Brytanii?
Autorka
porusza ważne tematy, takie jak poszukanie własnego miejsca,
rodziny i więzi społecznych. Pokazuje jak zbudować świadomość
siebie i swoją wartość. W prosty sposób, bo książka skierowana
jest do młodzieży, pokazuje co to odwaga, determinacja i wolność.
W subtelny sposób opisane są uczucia i emocje Ady, jej wstyd, że
kiedyś miała szpotawą stopę. Ale także jej walka o normalność.
To powieść wielowątkowo poruszająca tematy wojny, tolerancji czy
odmienności religijnej.
Ważna publikacja, którą trzeba przeczytać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz